High frequency trading, ‘flitshandel’ en de handelssnelheid
- Geavanceerde technologie zorgt voor accuratere prijzen, lagere handelskosten en krappere spreads op de beurs. Dat komt pensioenfondsen en andere beleggers ten goede. Veel Nederlandse handelshuizen maken gebruik van geavanceerde technologie, net als andere beursdeelnemers als brokers, banken en asset managers. Daarbij is steeds sprake van human oversight. Hierdoor dekken handelshuizen posities beter af, beheersen zij de risico’s beter, geven ze accuratere prijzen af en slaan een brug tussen verschillende markten, waardoor vraag en aanbod beter aansluiten.
- Beurzen en handelshuizen kijken wel naar de ontwikkeling van de handelssnelheid in relatie tot de liquiditeitsverschaffing. Er is nog geen helderheid of het afremmen van de snelheid ook daadwerkelijk leidt tot een toename van de liquiditeit. In dit paper zet APT de mogelijke voor- en nadelen van ‘speed bumps’ om de handelssnelheid te beperken op een rij.
- In dit paper reageert APT op het FCA Occasional Paper “Quantifying the High-Frequency Trading “Arms Race”. Dit paper levert een waardevolle bijdrage aan de discussie over de handelssnelheid. De berekende “schade” aan pensioenfondsen en andere beleggers neemt echter niet mee dat door de continue aanwezigheid van handelshuizen in de markt handelskosten/spreads de afgelopen decennia exponentieel zijn gedaald, terwijl de liquiditeit dienovereenkomstig is gestegen. Afwezigheid van handelshuizen zou een significant nadeel opleveren voor de eindbelegger.
- In dit rapport over HFT schrijft de AFM: “HFT wordt in de Nederlandse media soms ook wel aangeduid als „flitshandel‟. Dit is een verwarrende term, aangezien deze ten onrechte een verband legt met „flash trading‟. Flash trading is echter geheel iets anders dan HFT, namelijk een handelsprivilege dat bepaalde Amerikaanse handelsplatformen tegen betaling aan bepaalde marktpartijen verlenen, waarbij deze in staat gesteld worden een fractie eerder dan andere marktpartijen in het orderboek te kijken en hierop te reageren. De SEC heeft voorstellen gedaan om deze activiteit te verbieden. De AFM beschouwt flash trading als een ongeoorloofde handelspraktijk die het gelijke speelveld tussen marktpartijen en het vertrouwen in de markt aantast. Flash trading komt overigens in de EU niet voor.”
- In dit onderzoek wordt nader ingegaan op de stabiliserende rol van HFT in de ETF markt. Het rapport concludeert dat "bewijs en feedback erop wijzen dat de ETF-structuur relatief veerkrachtig" was gedurende de Coronacrash in 2020.
Handelssysteem Optiq van Euronext
- APT is van mening dat alle beursdeelnemers op hetzelfde moment geïnformeerd moeten worden over transacties die hebben plaatsgevonden, ongeacht of zij partij waren bij de betreffende handelstransactie. Een aantal van onze leden heeft eerder tijdens door Euronext gehouden consultaties aangegeven dat het tijdverschil in de beschikbarheid van de transactiebevestiging voor de betrokken handelspartijen en de beschikbaarheid daarvan voor andere marktpartijen zou moet worden verholpen. Om die reden verwelkomt APT de aanpassing van het handelssysteem Optiq van Euronext Amsterdam (zie Euronext statement van 7 oktober 2020). Die aanpassing moet erop gericht zijn Optiq voor alle deelnemers simpeler en transparanter te maken.
- Van belang daarbij is dat alle beursdeelnemers, zoals handelshuizen, pensioenfondsen en brokers voor retailbeleggers, nu al met dezelfde snelheid toegang tot de eigen transactiebevestigingen hebben.
Handelshuizen en de Flash Crash – continue aanwezigheid in de markt
- Handelshuizen hebben een belangrijke faciliterende rol op de beurs. Ze zijn voortdurend in de markt aanwezig om aandelen te kopen en verkopen en daarmee liquiditeit aan de markt te verschaffen. Dit geldt ook voor situaties waarin de volatiliteit toeneemt.
- Nederlandse handelshuizen zijn tijdens de enkele-minuten-durende flash crash in 2010 liquiditeit blijven verschaffen en hebben zo bijgedragen aan de prijsvorming op de markt. Met uitzondering van een zeer beperkt aantal instrumenten waar geen actuele data over beschikbaar waren.
- Maatregelen uit MiFID II die in 2018 zijn ingevoerd om oververhitting van de markt te voorkomen werken goed. Denk daarbij aan zogenaamde ‘circuit breakers’ die beurzen kunnen inzetten. Mede door deze maatregelen hebben de markten de zeer volatiele periode in maart 2020 zonder significante verstoringen doorstaan.
Beloningsbeleid handelshuizen
- In deze consultatiereactie op het Wetsvoorstel beloningsmaatregelen financiële sector is de positie van de APT uiteen gezet. De APT steunt het voorstel dat het bestaande beloningsbeleid rond handelshuizen wordt voortgezet.
- Gezien de bijzondere karakteristieken zijn handelshuizen bij de invoering van de Wet beloningsbeleid financiële ondernemingen uitgezonderd van het bonusplafond. Handelshuizen handelen voor eigen rekening en risico en hebben geen externe cliënten. Handelshuizen delen winsten met medewerkers om langetermijndenken en betrokkenheid bij het bedrijf te bevorderen (inclusive ownership).
- Handelshuizen zijn wereldwijd uitgezonderd van plafonds rond variabele beloning –zie ook het Europees prudentieel kader voor beleggingsondernemingen IFR/IFD.
- APT respons op het EBA Consultation paper on draft Guidelines on sound Remuneration Policies under Directive (EU) 2019/2034 (17 maart 2021)
IFR/IFD en kapitaaleisenraamwerk
- In deze consultatiereactie geven wij onze reactie op de voorgestelde implementatie van de Europese IFD Richtlijn voor beleggingsondernemingen in de Wet op het financieel toezicht.
- In deze consultatiereactie reageren wij op de concept Regeling tot wijziging van de regeling specifieke bepalingen IFR en IFD.
- In deze brief aan het Basel Committee gaan wij nader in op de voorgestelde kapitaaleisen voor crypto assets. In deze tweede brief reageren wij op een tweede consultatie die het Basel Committee over deze eisen heeft gehouden
- In deze consultatiereacties reageren wij op de EBA Draft Guidelines on common procedures and methodologies for the supervisory review and evaluation process (SREP) en de EBA Draft RTS Pillar 2 add-ons.
- In deze consultatiereactie gaan wij in op de Discussion Paper van de EBA on the role of Environmental Risks in the Prudential Framework (25 juli 2022)
MiFID raamwerk, marktstructuur en kosten van marktdata
In de volgende consultatiereacties hebben wij verbeterpunten in de marktstructuur en het MiFID raamwerk aangedragen en onze positie ten aanzien van de kosten van marktdata uiteengezet:
- Dutch Proprietary Trading Firms views on Review of MiFIR II (30 June 2022)
- APT Reaction the ESMA Consultation Paper MiFID II/MiFIR review report on the development in prices for pre- and posttrade data and on the consolidated tape for equity instruments (5 September 2019)
- APT Reaction to the ESMA Consultation Paper on MiFID II/MiFIR review report on the transparency regime for equity and equitylike instruments, the DVC and the trading obligations for shares (17 March 2020)
- APT Response to the European Commission’s Public consultation on the review of the MiFID II/MiFIR framework (15 May 2020)
- APT Response to the ESMA Consultation Paper on the MiFID II/ MiFIR review report on the transparency regime for non-equity instruments and the trading obligation for derivatives (12 June 2020)
- APT Response to ESMA Consultation Paper on the RTS 1 and RTS 2 Review.
- In dit artikel in Het Financieele Dagblad hebben we zorgen geuit over de stijgende kosten van markdata die beurzen in rekening brengen (11 oktober 2019). In deze consultatiereactie op de ESMA Guidelines rondom marktdata gaan hier nader op in.
Toezicht en toezichtkosten
- In deze speech tijdens een AFM seminar zette Matthijs Pars een aantal uitdagingen voor het toezicht op een rij.
In de volgende consultatiereacties en brieven hebben wij gereageerd op een verhoging van de toezichtkosten:
- Reactie consultatie wijziging Besluit bekostiging financieel toezicht 2019 (september 2019)
- Brief over toezichtkosten handelshuizen (januari 2020)
- Reactie consultatie wijziging percentages Bbft 2019 (juli 2020)
- Reactie consultatie Wijziging Bbft 2019 (2022)
Diverse regelgeving
- Response to the ESMA Consultation Paper Guidelines for reporting under Articles 4 and 12 SFTR
- Response to the ESMA Consultation Paper on the review of certain aspects of the Short Selling Regulation
- Response to the ESMA Call for evidence on Digital Finance
- Response to the European Commission’s consultation on CSDR
Hoe houden we Nederland aantrekkelijk als centrum van de kapitaalmarkten?
- Nederland kent een grote concentratie van non-bancaire handelshuizen, door onze (beurs)handelstraditie, nabijheid van (Fin)Tech bedrijven, een kundige toezichthouder, (digitale) infrastructuur, ligging en cultuur van openheid en ondernemendheid. In het kader van het onderzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat naar verbeteringen in het Nederlandse vestigingsklimaat geven wij in deze brief een aantal suggesties hoe Nederland als centrum van beurshandel aantrekkelijk te houden.
- In deze brief aan de informateur van 18 augustus 2021 roepen wij op van Nederland het centrum van Europese kapitaalmarkten te maken.